Week 5

Maandag 27-12-1999

Vandaag hebben we de stad een beetje verkend en gekeken hoe de treinverbindingen werken hier.
Best ingewikkeld want iedere trein gaat een bepaalde route af (net als bij ons de stadsbussen) en je moet wel de juiste nemen anders zit je voor je het weet aan de andere kant van Sydney (lullig in een stad van 70 km doorsnee, alleen het centrum is al ruim 15 km in doorsnee).
Een beetje op een terrasje gezeten in “Dairleen Harbour” waar ook de Batavia ligt, de replica van het Nederlandse VOC schip dat gezonken is in 1600 zoveel voor de kust bij Perth.

prettyphotoprettyphoto

Natuurlijk even een intenetcafe in, pa had mijn mailtjes doorgestuurd (hij had ze per ongeluk binnengehaald waardoor ik ze niet meer kon lezen). Maar liefst 83 mailtjes in mijn inbox en ik had dus wat te lezen, maar goed dat ik er al een heleboel kende en na 1,5 uur lezen was ik er helemaal door.

Even China Town in om daar eens rond te kijken, we besluiten om er te gaan eten en belanden in een Koreaans restaurant.
Na het eten naar huis en lekker slapen.

Dinsdag 28-12-1999

Om 12:00 uur gaan we richting stad. We spreken af om 15:00 uur bij het aquarium in de “Dairleen Harbour” .
Eerst had ik met Metin en Roy wat door de stad gelopen.
We willen naar het IMAX theater een 3D bioscoop en ook kijken bij Segaworld een gebouw waar allemaal Sega spelletjes zijn die je naar hartelust kunt spelen zolang als je wilt.

We zijn als eerste bij het aquarium en na een kwartier wachten maar eens gaan kijken of de anderen ergens anders staan toevallig. Niemand te zien!

Weer iets later (we zitten inmiddels al 25 minuten te wachten) nog maar een rondje lopen en dan blijkt dat Sandra, Nancy en Paul al 40 minuten zitten te wachten, alleen zaten zij binnen en wij buiten.

Niet veel later zijn we compleet en na druk overleg en verschillende keren van plan gewisseld te zijn willen de dames toch nog even de stad in en later terugkomen om het aquarium te gaan bekijken.

Roy en ik gaan naar het 3D theater, er draait een erg gave documentaire over de Galapagos eilanden en om zelfs op 1000 meter diepte in 3D te zien is echt wel een belevenis.
Na de film willen we naar Segaworld gaan, de entree blijkt alleen 22 dollar te zijn en de wachttijden op dat moment zo’n 45 minuten om een attractie in te gaan (3D spelletjes volgens mij) en we dus maar 2 uur hebben voor we weer bij het aquarium moeten zijn besluiten we om het maar niet te gaan doen en misschien donderdag maar te gaan.

Op straat zien we een schilder die schilderijen maakt met spuitbussen, echt ongeloofelijk en ik kon het niet laten om er eentje te kopen.
Die ik wil kopen is net voor mijn neus weg en hij maakt er nog zo eentje voor me, een half uur later kan ik hem ophalen en Roy en ik gaan even verder kijken wat er zoal te doen is.
Na wat rond gedrenteld te hebben zijn we om 18:00 uur weer terug en neem ik mijn schilderij mee.
We gaan naar het aquarium waar ik mijn spullen in een kastje kan opbergen en wachten op de anderen.
Om 19:30 uur is er nog niemand (al een half uur te laat) en gaan Roy en ik samen naar binnen.

Het is erg mooi en interessant, helaas is het zoetwatergedeelte niet echt goed bijgehouden, het zeewatergedeelte is echter erg mooi en zeker de moeite waard.

Om 21:15 uur staan we weer buiten en gaan we met de trein naar huis waar we om iets over 22:00 uur aankomen.
Snel wat te eten gemaakt en mijn verslag bijwerken en over 10 minuten lig ik op bed denk ik!

Woensdag 29-12-1999

Vandaag zouden we naar de Blue Mountains gaan, maar het is zo'n hondenweer dat we besluiten niet te gaan en dus af te bellen. Nancy kan het niet maken om niet te gaan (deze trip heeft ze voor niets gekregen omdat ze hem vaak geboekt heeft op het werk , ze werkt voor een reisbureau die alleen maar reizen naar Australie en Nieuw-Zeeland doen) en dus is ze de enige van onze groep de meegaat.
Wij gaan naar New Town. Hier komen we in een tweedehands boeken- en platenwinkel terecht, echt zo'n zooi bij elkaar heb je nog nooit gezien.
Hier hebben ze echt hele leuke boeken en niemand kan het laten om iets mee te nemen.

prettyphoto

Als we weer in het centrum zijn gaan we weer in drie groepen verder en San en ik gaan kijken of we iets kunnen regelen met duiken in de haven en even richting emailcafe.
Bij Prodive blijken de ochtenden van 30 en 31 dec. helemaal vol te zitten, maar ze beloven ons dat ze iets regelen voor een van de twee middagen.
We gaan opweg naar de afgesproken plek waar de rest op ons zit te wachten.
Hier blijkt dat nog steeds iedereen allemaal klusjes moet doen en we gaan dus weer apart verder. San en ik gaan richting email cafe. Vanavond blijven we een keertje thuis en gaan op tijd naar bed.

Donderdag 30-12-1999

Metin en ik gaan vissen in Rose Bay.
Daarvoor moeten we naar Circular Quay. Dit is het centrum van de stad waar alle veerboten vandaan vertrekken en waar het Operahuis aan staat.
Hier pakken we de veerboot naar Rose Bay, deze zou alleen om 11:15 uur vertrekken maar door de drukte is hij te laat en om 11:45 uur vertrekt hij dan eindelijk.
Na 45 min. varen komen we eindelijk aan bij Rose Bay en kunnen we vissen.
Om 15:20 uur besluiten we om weer terug te gaan en pas om 17:30 uur zijn we weer thuis. Snel wat te eten gemaakt en afgewassen.
Toen weer de stad in waar we afgesproken hadden met de rest, weer op Circular Quay.
Omdat Metin en ik al gegeten hadden waren de andere wat gaan eten in een restaurant.
Nadat ze klaar waren bleek dat er verschillende plannen waren en Roy en ik zijn naar de film gegaan.
We willen naar Blairwitch Project of naar End of Days van Schwarzeneger, omdat Blair… pas om 22:00 uur begint en we de laatste trein die rond 00:00 uur vertrekt willen halen, gaan we naar End of Days.
Deze begint maar 15 minuten eerder maar toch.
Het blijkt een leuke maar wel erg vreemde film te zijn, weet nog steeds niet zo goed wat ik er nou precies van moet vinden.
Maar dat de special effects weer erg goed zijn staat buiten kijf.
Toen we een plek gingen zoeken hoorde ik mijn naam achter me….. waren het weer die twee Franse jongens die we hebben leren kennen op de Stella Maries (de duikboot in Withsundays ).
Kom je bekenden tegen in een stad waar een paar miljoen mensen rond lopen …….. echt ongeloofelijk.

Om iets voor 00:00 uur komen we de bioscoop uit en nadat we de twee het telefoonnummer van Paul hebben gegeven snel naar de trein.
Gelukkig is er iets verderop in de straat een station en binnen een paar minuten zijn we er.
We zijn net op tijd………………….om de laatste trein weg te horen rijden...
Toen hebben we maar een taxi gepakt, zat niets anders op.

Vrijdag 31-12-1999

Roy, San en ik gaan naar Kings Cross, eerst even iets eten, deze keer geen vette hap maar lekker toast met gerookt zalm en scrambled eggs. Daarna even mailtjes controleren in het internet cafe onder het restaurant waar we wat hebben gegeten. San had het zelfde plan maar was na een uurtje klaar ik had nog wat langer nodig. Wil ik net weg gaan en wie komen er binnen denk je………………………………………..weer die twee fransozen, echt niet te geloven in een een straat waar iedere 3de gelegenheid een internet cafe is komen hun precies die waar ik ook zit! Ik wilde eigenlijk naar de film (blair witch project) maar was daar te laat voor en ben toen maar terug gegaan naar huis, het was nu al een ware optocht van mensen naar de haven toe (Cirular Quay).

prettyphotoprettyphoto

Even lekker een uurtje op bed gelegen en toen klaar gemaakt om de stad in te gaan voor het feest! Na heel wat wisselingen van het plan de campagne zijn we eindelijk in een park in Dairleen Harbour terecht gekomen, hier speelde een leuke band en om 23:45 richting het water voor een leuke plek om het vuurwerk te kunnen zien. Iedereen werd gek om 00:00 uur en het was een groot feest, ook het vuurwerk was mooi al had ik het nog groter verwacht. Iets na 03:00 lag ik op bed.

Zaterdag 1-01-2000

8:45 ik word wakker, nu al……. Eigenlijk wil ik nog verder slapen, maar ik wil ook wat telefoontjes plegen en moet nog een telefoonkaart kopen, dus toch maar opgestaan. Om 10 uur blijkt dat nancy nog niet thuis is en dus nog in de stad rond zwerft, zal zo wel komen. Om 11:15 komt ze binnen lopen, ze heeft nog niet geslapen en gaat dat snel doen, wat ziet zei er uitgeleeft uit zeg feest beest. Bij deze aan jullie allemaal: Happy new year!!!!

Nadat Nancy een kop koffie heeft gedronken besluit ze maar naar bed te gaan om wat te slapen, ze moet er wel weer op tijd uit en we moeten er ook weer vroeg in want morgen vroeg gaan we duiken in de sydney harhour. Ik ga de stad in om naar de bioscoop te gaan, eerst even kijken hoelaat hij draait en maar meteen een kaartje gekocht (film van 16:00 uur en het is iets voor 15:00 uur als ik mijn kaartje heb, dus ga nog maar wat rond lummelen) , na een goed half uur loop ikw eer richting de bioscoop. The blair witch project blijkt een hele vreemde maar wel erg leuke film te zijn, zeker het einde vind ik erg vreemd wel vervelend wat je weet gewoon niet wat er is gebeurd, en voor zo’n nieuwschierig iemand als ik is dat echt een ramp *grin*. Rond kwart voor zeven ben ik weer thuis en ik moet me meteen klaar maken om te gaan eten. De meiden en Paul zijn al klaar (Roy en Metin zijn er niet die zijn de Blue mountains in gegaan met zijn tweeen), snel douchen en als ik te horen krijg dat ik mijn lange broek en mijn goede schoenen aan moet doen om bij de club aan de overkant te gaan eten, moet ik ze helaas allemaal teleurstellen want die liggen nog in de camper en zijn dus in de Blue Mountains. Dat is pech hebben, maar er is een heel goed alternatief, we gaan naar een chinees vlak om de hoek, deze blijkt echt fantastisch te zijn en we eten dan ook uitstekend. Wat wel erg grappig is en wat ze bij ons niet kennen is dat je hier veel BYO restaurants hebben (Bring Your Own), hier moet je je drinken zelf mee nemen, we zijn dan ook eerst langs de bottle shop gegaan om een fles wijn te halen. We liggen op tijd op bed want de volgende dag moeten we om 6:00 uur uit de veren.

Zondag 2-1-2000

Yes, vandaag gaan we duiken in de haven van sydney!!! We zijn netjes op tijd bij de trein en zijn ook de eerste bij de duikshop. Om 8:00 uur vertrekken we naar de boot. Het is ongeveer een half uur varen voor we op de plaats van bestemming zijn, het is de zuid pier van de haven ingang. Onderweg zien we nog een pinguin, deze blijken veel in de haven te zitten. Helaas zag ik er maar een schim van en zijn we ze later niet meer tegen gekomen. Het is zo’n 14 meter diep onder de boot en nadat iedereen te water is gaan we naar beneden, Nancy heeft er helaas last van dat ze slecht kan klaren en omdat we toch langs de anker ketting naar beneden gaan ga ik vast naar de bodem (San blijft bij haar en ik ben ook maar een paar meter van haar vandaan) na een paar minuten komt San ook naar beneden en Nancy is dan nog maar een klein stukje van de bodem verwijdert. We hadden besloten om richting het diepe te gaan omdat ons verteld was dat we daar kans maakte op grote vissen en haaien! Verder in de duik zagen we nog een school longfin pike’s, deze lijken een beetje op een barracuda. Iets verder zagen we een woggegong shark van iets meer dan een meter. Snel Sandra en Nancy er attent op maken , vlak naast die haai zat ook nog een Weedy Seadragon en ook die heb ik aan gewezen. Nancy knielde neer op de bodem en ging met veel aandacht zitten kijken naar de seadragon. Ze zat ongeveer 1 meter van die wobbegong vandaan en later bleek dat ze hem niet gezien had, en dat als je naast een beest van meer dan een meter zit? Even later maakt ze weer zo iets klaar, zie ik twee weedy seadragons en wijs ze aan, Nancy gaat weer op de knieen en gaat bijna boven op een van de twee seadragons zitten. Verder komen we nog verschillende leatherjackets , kleine cuttle fish, goat fishes (een soort poon) en nog wat niet te identificeren vissen. Duiktijd 34 minuten, zicht +/- 12 meter.

prettyphotoprettyphoto

Na een stukje te hebben gevaren en een versnapering te hebben gekregen (tomaten soepje) was het tijd voor de volgende duik. Een niet zo’n diepe maar wel erg intresante duik. We gaan weer langs een rots wand, hier is het zicht minder maar we zien we een andere soort leven onder water.Na een paar minuten worden we al achtervolgt door een eastern blue grouper (een mannetje) van zo’n 60 cm, deze blijft ons de hele duik volgen.

Het is wederom een zeer geslaagde dag, lekker duiken en verder eigenlijk alleen maar rustig aan doen.